روایتشناسی داستانهایکوتاه محمدعلی جمالزاده
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
ادبیات داستانی ایران با سید محمّدعلی جمالزاده پای در دوران جدیدی گذاشت. داستانهای مجموعۀ «یکی بود و یکی نبود» با نمونههای مشابه و پیشین خود تفاوتهای بسیاری در شخصیتپردازی، شیوههای روایی و زبان داشت. هرچند جمالزاده داستانهای بلندی نیز نوشته اما توانایی وی بیشتر در داستان کوتاه نمود یافتهاست. جمالزاده داستان کوتاهنویسی را گامی پیشتر از دهخدا برد. از این روی بیشتر جستارهایی که در مورد داستانهای کوتاه جمالزاده به نگارش در آمده بر مضمون ومحتوای آنها متمرکز شده است. جمالزاده بیش از سبک و ساختار داستان به موضوع و مضمون آن توجه داشت و به همین جهت کمتر محققی به مباحث منسجم پیرامون امکانات روایی در داستانهای کوتاه جمالزاده پرداخته است. در نوشتۀ پیش رو ابتدا به صورت اجمالی، جمالزاده و آثار او را معرفی کرده و سپس بحثی کوتاه را دربارة «روایتشناسی» آوردهایم. بخش اصلی این مقاله نیز به روایتشناسی داستانهای کوتاه محمدعلی جمالزاده در ساحتهای «طرح و پیرنگ»، «شخصیت و شخصیتپردازی»، «زاویۀ دید»، «شگردهای روایت»، «نحوۀآغاز و انجام» و «زبان» اختصاص دارد.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی داستان های کوتاه محمدعلی جمالزاده و محمود تیمور
پایان نامه ی حاضر به بررسی تطبیقی داستان های کوتاه دو نویسنده ی بزرگ ادبیات ایران و مصر، محمدعلی جمال زاده و محمود تیمور، می پردازد. از آن جایی که هر دو نویسنده متأثر از مکتب رئالیسم بوده اند، این مکتب ادبی مورد بررسی بیشتری قرار گرفته است و سبک و ویژگی داستان نویسی هر دو نویسنده با تأکید بر داستان های کوتاه آن ها مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است تا با نگاهی دقیق میزان مشابهت ها و تفاوت های س...
تأثیرپذیری محمدعلی جمالزاده از کنت آرتور دو گوبینو مورد مطالعه : یکی بود و یکی نبود و قنبرعلی
محمدعلی جمالزاده از تأثیرگذارترین چهرههای ادبیات داستانی ایران بوده که این گونۀ ادبی را چه در سبک و چه در محتوا دستخوش تغییرات بسیاری کرده است. نوآوریهای جمالزاده تا حدود زیادی در گرو تسلط او بر ادبیات اروپایی بوده است. این رابطه موضوع اصلی مقالۀ حاضر است که با محدود کردن حوزۀ مورد بحث و تعمق در آن و با تکیه بر قوانین ادبیات تطبیقی، به تأثیرپذیری مجموعه داستان یکی بود و یکی نبود جمالزاده که ب...
متن کاملجمالزاده و راوی چند چهره
از میان مجموعه داستانهای کهنه و نو محمدعلیجمالزاده، داستان «نمک گندیده» از نظر روایی و شیوة بهکارگیری راوی، از ویژگیهایخاصی برخوردار است که با بهرهگیری از نظریههای دو نظریهپرداز روایتگری، ژنت ووارهول، این ویژگیها قابل بررسی و مطالعة بیشتر است. با توجه به معیارهای ارائهشده توسط ژنت، راوی چند چهرة «نمک گندیده»، آنقدر تغییر سطح و فاصله میدهد که به گزارة وارهول و با توجه به معیارهای ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 51 شماره 207
صفحات 135- 161
تاریخ انتشار 2009-01-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023